четверг, 28 января 2016 г.

Bir soatlik namunaviy dars ishlanmasi

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
XALQ TA’LIMI VAZIRLIGI
Buxoro viloyat Buxoro shahar
35- umumiy o’rta ta’lim maktabining
“ Biologiya “ fani o’qituvchisi
Hoshimova Nafisa Baxshilloyevnaning
Suyakli baliqlar sinfi: asosiy sistematik guruhlari va ahamiyati
mavzusida o’tkazilgan bir soatlik namunaviy
DARS  ISHLANMASI
2015-2016 yil.


Zoologiya fanidan bir soatlik dars ishlanmasi.
7- sinf.      
Dars mavzusi: Suyakli baliqlar sinfi: asosiy sistematik           guruhlari va ahamiyati.
Darsning ta’limiy maqsadi.O’quvchilarda suyakli baliqlar sinfiga mansub hayvonlar  haqida tushuncha hosil qilish, turkumlariga mansub hayvonlarning tuzilishi, bir-biridan farqi, ahamiyati, yashash muhiti va kelib chiqishi bilan tanishtirish.
Darsning tarbiyaviy maqsadi. Suyakli baliqlarning tabiatdagi  va inson hayotidagi ahamiyatini tushuntirish asosida, o’quvchilarning  ilmiy  dunyoqarashini kengaytirish, aqliy va ekologik tarbiya berish tarbiya berish, mehnat ko’nikmalarini tarkib toptirish, tabiat muvozanatining buzilishi oldini olish kabi  tarbiyaviy kompetensiyalarni shakllantirish.
Darsning rivojlantiruvchi maqsadi. O’quvchilarning yangi mavzuga oid bilimlari, kuzatish, darslik ustida mustaqil ishlash ko’nikmalari hamda mantiqiy savollar berish orqali mustaqil fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirish, o’z fikrini erkin bayon qilish malakalarini hosil qilish, bilim va tafakkur, kitobxonlik, izlanuvchanlik, kichik tadqiqotlar o’tkaza olish malakasini shakllantirish.
Dars turi.: Yangi bilim berish.
Dars metodlari: “Assisment” texnologiyasi elementlari, hamkorlikda o’qitish texnologiyasi
Dars jihozi: Komyuter, kodoskop, slaydlar, mavzuga doir vidiolavha, berelyef modeli, ho’l preparatlar, baliq skleti.

Darsning shiori: Bilim-ma’naviy shakllanish va muhim tarbiya                                                    vositasidir.



Darsning bosqichlari jadvali:

Dasr bosqichlari
Vaqt
1
Tashkiliy qism
5 daqiqa
2
Oldin o’tilganlar bo’yicha og’zaki savol- javoblar
3 daqiqa
3
Baliqlarning xilma-xilligi: tog’ayli baliqlar sinfi mavzusini so’rash ( O’tgan mavzuni so’rash “ Tushunchalar tahlili metodi” Javoblar raqamlarda metodi orqali)
10 daqiqa
4
Yangi mavzu bayoni. Suyakli baliqlar sinfi: asisosiy sistematik guruhlari va hamiyati.
12 daqiqa
5
Yangi mavzuni mustahkamlash (“Sehrli dengiz” ertagi, “ Sirli sandiqcha”  metodlari orqali)
10 daqiqa
6
Dars yakuni va o’quvchilarni, guruhlarni baholash.
3 daqiqa
7
Uyga topshiriq berish
2 daqiqa
Darsning borishi:
Darsga tayyorgarlik va darsning  jihozi, dars o’tiladigan xona  kichik 4 ta guruhni tashkil etish, guruh nomlari, mavzuga oid ko’rgazmalar, rangli rasmlar, barelyef modeli, ho’l preparatlar, baliq skeleti va ko’rgazmali vositalar bilan jihozlangan.
Tashkiliy qism:
Salomlashish.
 Davomatni aniqlash.
Sinf xonasi va o’quvchilarning darsga tayyorgarligini tekshirish.
Bugungi darsning  maqsadi va vazifalarini, darsning rejasi, shiorini , o’quvchilarning baholash tartibini aytib o’tish, sinfni 4 ta guurhga ajratish quyidagi jadval asoisda individual va guruhiy ball qo’yish tartibini bayon qilish.

Oldin o’tilganlarni umumiy takrorlash( Tushunchalar tahlili metodi” orqali
Baliqlarning xilma-xilligi: tog’ayli baliqlar sinfi.(O’tgan mavzuni so’rash Javoblar raqamlarda” metodi orqali)
5-6 sinfida o’tilgan bo’yicha bergan ma’lumotlari natijasiga ko’ra yig’gan ball
Guruhlarda ishlay olishi, o’rtoqlariga bo’lgan munosobati, shu darsda ishtirok qilyotganligi uchun qo’yilgan ball
Yangi mavzuni mustahkamlash, “Ertak”, “ FSMU” texnologiyasi elementlari orqali
Jami darsda yig’gan ball
1
1
1
1
1
5

 O’zbekistonda va jahonda yuz berayotgan ehg global ekologik muammolar Orol muammosi, Tojikistoning “ Alyuminiy” zavodining chiqindilari oqibatida Uzum tumanida ro’y berayotgan muammolar va Tojikistonda qurilayotgan “ Ro’g’un GES” muammolari qisqacha ta’rifi.
Dars shiorining mohiyati ochib beriladi.
Darsning shiori: Bilim-ma’naviy shakllanish va muhim tarbiya                                                    vositasidir.
Bilim olishga bo’lgan qiziqishni orttirish, fanni sevish, komil   inson bo’lib yetishish 
“ Komil inson” shu o’rinda mamlakatimiz prezidenti I.A. Karimov  bu xususda “ Biz komil inson tarbiyasini, davlat siyosatining ustivor sohasi, deb e’lon qilamiz. Komil inson deganda biz, avvalo ongi yuksak, mustaqil fikrlay oladigan , xulq atvori bilan o’zgalarga ibrat bo’ladigan , bilimli ma’rifatli kishilarni tushunamiz deb ta’kidlaganlar.
Oldin o’tilganlarni takrorlash.
“ Tog’ayli baliqlar sistematik birlik.
Tip:    XORDALILAR
Sinf:   TOG’AYLI BALIQLAR
Turkum: AKULALAR,SKATLAR.
Tur:  AKULA, DENGIZ TULKISI, SKAT BALIQ
LOTINCHA: PISKES.



         “ Akulalar”                              I-GURUH

Tushunchalar
Mazmuni
1
Jabra qopqog’I va suzgich pufagi
Bo’lmaydi
2
Qalin plastinkachadan iborat
Tangachalari
3
Odamlarga o’xshaydi
Tishlari
4
Eng kichik turi
Tikanli akula
5
Ozig’i
Baliq va qisqichbaqasimonlar
6
Kuchli rivojlangan suzgich
Dum suzgichi
7
Tog’aydan iborat
Skeleti

                                   “ Skatlar”       II-GURUH

Tushunchalar
Mazmuni
1
Tana shakli
Yassi, rombsimon
2
Xivchinga aylangan
Dum suzgichi
3
Zaharli tikanli
Dumining asosida
4
Ozig’i
Moluskalar
5
Eng yirik turi
Manta
6
 Ovlanish maqsadi
Yog’I uchun
7
Tanasini bilan tutashgan suzgichi
Ko’krak

“ Javoblar raqamlarda”                      III-  IV GURUH

Raqamlar
Javoblar
1
5-7
Jabra yoriqlari
2
250
Akulalar turi
3
40-45
Tikanli akula uzunligi
4
15
Gigant akula uzunligi
5
70
Kuchlanishli elektr zaryad a’zosi
6
350
Skatlar turi
7
20-30
Skatlar nasli




“ Rasmlar izohi”
1.  ‘ Zogora baliqning tashqi tuzilishi’

2.  “Zog’ora baliqning skeleti”


3.   “Zog’ora baliqning hazm qilish a’zosi”

4.   “Zogora baliqning qon aylanish sistemasi”
Yangi mavzuni tushuntirish.

                                                     







Panjaqanotlilar turkumi. Panjaqanotlilar skeleti va suzgichlarining tuzilishi quruqlikda yashaydigan umurtqalilar oyoqlariga o'xshab ketadi. Bu turkumning yagona vakili - latimeriya Hind okeanining Afrika sohili yaqinidan topilgan. Uni o'rganish quruqlikda yashovchi umurtqali hayvonlarning kelib chiqishini tushuntirishda katta ahamiyatga ega.
Baliqlarning ahamiyati. Baliq go'shti va ikrasi xushta'm taom hisoblanadi. Ayniqsa osetrsimonlar va losossimonlar go'shti va ikrasi qadrlanadi. Jahon bo'yicha har yili 50 mln tonnaga yaqin baliq ovlanadi.
Baliqlarning asosiy qismi dengizlardan ovlanadi. Baliq ovlash uchun maxsus kemalar - traulerlardan foydalaniladi. Ovlanadigan baliqlarning asosiy qismi oziq-ovqat uchun ishlatiladi. Baliqchilik sanoati chiqindilaridan chorva mollari uchun baliq uni, qishloq xo'jaligi uchun o'g'it ishlab chiqariladi. Baliq moyi farmatsevtikada vitaminli dori hisoblanadi. CTzbekistonda baliqlar ichki suv havzalaridan ovlanadi. Zog'ora, oq amur. oqcha, xumbosh, oq sla, ilonbosh asosiy ovlanadigan baliqlar hisoblanadi.
Tabiiy sharoitda baliqlar uvildirig'i va chavoqlari ko'plab nobud bo'ladi. Shuning uchun baliqlar maxsus zavodlarda urchitiladi va ma'lum davrgacha boqilib, so'ng tabiiy suv havzalariga qofcyib yuboriladi. Baliqlar tuxumi va yosh baliqchalami boshqa suv havzalariga ko'chirib o'tkazish mumkin. Masalan. Uzoq sharq daryolaridan respublikamizdagi suv havzalariga oq amur, xumbosh, ilonbosh kabi baliqlar olib kelib, iqlimlashtirilgan.
Baliqlarning kelib chiqishi. Baliqlarning qadimgi ajdodlari lansetnikka o'xshash sodda tuzilgan xordalilar bo'lgan. Tarixiy rivojlanish davomida dastlabki xordalilardan juft suzgich qanotli hayvonlar paydo bo'lgan. Ular yirtqich hayot kechirishgan. O'lja axtarib faol hayot kechirishi natijasida ularning nerv sistemasi va sezgi organlari rivojlana borgan. Shu yoi bilan baliqlar kelib chiqqan
Yangi mavzuni mustahkamlash
Birinchi va ikkinchi guruhlar uchun “Sehrli dengiz” ertagi
Bir bor ekan bir yo`q ekan sehrli dengiz bo`lgan ekan. Kunlardan bir kuni dengizda yashovchi barcha oilalar to`planishib suhbat qurishibdi. Birinchi oila gap boshlab  -Biz sizdan ko`ra chiroyli xipcha va cho`ziq gavdalimiz  debdi. – hatto qilichimizni butun umr asrab avaylaymiz katta akamning bo`yi 2 metr og`irligi 30 kg kichkina ukam esa bo`yi 75 sm og`irligi 2 kg debdi. Meni noyob tur sifatida himoya qilishadi. Shunda ikkinchi oila o`zini maqtashda davom etibdi – bizning orqa suzgichimiz yonida nima bo`lishini bilmaysiz. Hatto biz ko`payish uchun dengizdan boshqa joylarga o`tib ketamiz. Shu payt uchinchi oiladan biri bizga ham navbat etadimi. Axir biz sizlarga qaraganda juda ko`pchilikmiz. Bizning bir necha yuzlab qarindoshlarimiz bor. Hatto tanamiz baquvvat va mustahkam. Bizda Uzoq sharq daryolaridan kelgan mehmonlarimiz bor. Nega meni ajratib qo`yasizlar. Nega meni eslamaysiz. Men yagona vakilman Afrika sohilidan olib kelishgan debdi 4 oiladan biri.hech kimning bizchalik go`shti va ikrasi qadrlanmaydi. Bizni ovlaydigan maxsus kemalarimiz ham bor. Hatto jahon bo`yicha bizni qancha ovlashlarini bilmaysizlar. Kelinglar tortishmaylik axir bizning qadimgi ajdodlarimiz hammamiz uchun bitaku deb oilalar tarqalishibdi.
Ertak qahramonlari
nomlari
Ingliz tilida aytilishi
1
Oilalar
Baliqlar

2
1 oila
Suyak tog`ayli baliqlar

3
Qilich
O`q skeleti

4
Katta aka
Bakra baliq

5
Kichkina uka
Soxta kurakburun

6
2 oila
Losossimonlar

7
Orqa suzgichi ortida
Yanabitta suzgich

8
Boshqa joylar
Chuchuk suvlar

9
3 oila
Karpsimonlar

10
Uzoq sharq qarindoshlari
Oq amur xumbosh

11
Afrika sohilidan topilgan
Latimeriya

12
Go`shti va ikrasi qadrli
Ostetrsimonlar va losossimonlar

13
Maxsus kema
Trauler

14
Qadimgi ajdod
Soda tuzilgan lansetnikka o`xshash hayvon


3-4 guruhlar uchun aqliy hujum
1.     .        Bakra baliqlar tanasining orqa yon qorin tomonida nima joylashgan ?
2.     .        Boshining oldi tomoni nimani hosil qiladi ?
3.     .        Og`iz teshigi qaerda joylashgan?
4.     .        Bakra baliq va soxta kurakburun qaerlarda uchraydi?
5.     .        Losossimonlar tanasining qays qismi suyakka aylangan?
6.     .        Gulmoyi qaerlarda tarqalgan?
7.     .        Mo`ylovbaliq qaerlarda uchraydi?
8.     .        Tog` daryolari va soylarda tarqalgan baliq nomini ayting?
9.     .        Moy baliq va oqcha baliqning yashash joyini ayting.
10.                       .        Orol dengizi va unga quyiladigan daryolarda qaysi baliq uchraydi?
FSMU
Chiqindi deb qaramang chetga surid tashlamang
Chorva mollar so`rasa axtarib shoshib qolmang
(baliq uni)
Dori deb siz ichmaysiz foydaligim bilmaysiz
Ko`zga davo shifoman agarda kerak bo`lsam farmatseftdan olasiz
(baliq yog`i)
Faqat eganda bilasiz mazzaligim ko`rasiz
Izlab ovora bo`lmang savdo do`konlaridan albat meni topasiz
(baliq konservasi)
Erga juda kerakli xo`jalikda foydali
Ishlab chiqarish ko`paydi mo`l hosilga nima etdi.
(baliq o`g`iti)
Mavzuga xulosa yasaldi. O`qtuvchi tomonidan o`quvchilarning alohida baholari va guruh bilan yig`gan ballari hisoblanib, har bir o`quvchi baholandi.

Uyga vazifa berish:  yangi mavzuga oid suyakli baliqlarturlari haqida qo`shimcha internet ma'lumotlarini izlab topish.    

Комментариев нет:

Отправить комментарий